گلخانه ها باید شرایط اقلیمی بهینه ای را برای رشد گیاهان فراهم آورند. گلخانه ها باید گیاهان را در مقابل تنش های محیطی نظیر؛ دمای بسیار پایین، باد، باران، تگرگ، پرندگان و آفات محافظت کنند. در طراحی موفق گلخانه: شکل و جهت ، نوع سازه، مواد پوششی، فونداسیون، تهویه، و تجهیزات فنی برای کنترل اقلیم بسیار مهم هستند.

انواع سازه های گلخانه ای که برای کشت حفاظت شده استفاده می شود را می توان به گلخانه ها و سایبان ها که عمدتا در مناطق گرمسیری استفاده می شوند، دسته بندی کرد.

سایبان ها و سازه های توری ضد آفت؛ دارای پوشش توری بوده که نسبت به آب نفوذپذیر هستند.

در صورتی که سقف و دیواره جانبی این سازه ها، کاملا با توری دارای منفذ مناسب و ریز پوشیده شوند، از گیاه در برابر آفات محافظت کرده و سایه دهی مناسبی ایجاد می کنند. آنها باعث کاهش تشعشع بیش از حد خورشید شده و سرعت و تأثیر شدت باران و همچنین سرعت باد را کاهش می دهند، اما قادر به جلوگیری از خیس شدن گیاهان در اثر نزولات جوی نیستند. کودها به راحتی شسته و از دسترس خارج می شوند و انجام کود آبیاری کنترل شده امکان پذیر نیست. آنها اثر مثبتی روی کار آیی استفاده از آب ندارند.

گلخانه ها دارای پوششی هستند که نسبت به آب غیر قابل نفوذ بوده و به خوبی نور طبیعی را انتقال می دهند؛ و محصول را در برابر باران و سایر تنش های اقلیمی حفظ می کنند. معمولا برای پوشش گلخانه در اقلیم های ملایم از فیلم پلاستیکی و در اقلیم های معتدل، از شیشه یا پلاستیک صلب استفاده می شود.

عرض دهانه گلخانه به عرض فیلم های پلاستیکی موجود بستگی دارد به گونه ای که بتوان کاملا سقف عرض دهانه را با کشیدن فیلم در جهت طولی پوشاند. عرض مواد پوششی قابل دسترس در بسیاری از کشورها محدود بوده و به تکنولوژی کارخانه بستگی دارد. عرض مورد لزوم فیلم پلاستیکی برای سقف گلخانه های چند دهانه، بستگی به عرض دهانه آن دارد، که عبارت است از:

عرض دهانه (متر)حداقل عرض فيلم پلاستیکی (متر)
56
68
810

شکل سازه، ارتفاع دیواره جانبی و ارتفاع تاج (كل حجم)، مواد پوششی، و تعداد دهانه در شرایط اقلیمی داخلی گلخانه نظیر دما، رطوبت، عبور نور، و2 CO تأثیر می گذارد.

اشكال بسیار معمول برای گلخانه ها عبارت اند از: سقف زینی، سقف دهان اره ای یا سقف کپری، تونل قوسی گرد، قوسی گرد با دیواره های جانبی عمودی و قوسی گوشه دار با دیواره جانبی عمودی. گلخانه تک دهانه و چند دهانه براحتی قابل تشخیص هستند.

بهره وری تهویه از طریق تهویه طبیعی، که متناسب با اختلاف فشار است، در صورتی که دریچه های تهویه در تاج و دیواره های جانبی استقرار یافته باشند، به ارتفاع گلخانه بستگی دارد. تاج بلندتر و فاصله بیشتر دریچه های تهویه فی مابین تاج و دیواره های جانبی باعث اختلاف فشار بیشتری خواهد شد. به عبارت دیگر، فشار باد و قدرت اجزاء سازه، بستگی به ارتفاع گلخانه دارد، درست همان طور که نیاز دمایی به مساحت سطح گلخانه بستگی دارد. گلخانه های بلندتر با حجم بزرگتر شرایط اقلیمی بهتری فراهم می آورند، اما اگر نیاز به گرمایش باشد، نیاز گرمایی را نیز افزایش می دهند. لذا طرح گلخانه را باید بر طبق شرایط اقلیمی و نیازهای عمومی طراحی انتخاب کرد.

سازه های گلخانه ای ساده و کم هزینه در کشورهای در حال توسعه امکان توسعه اقتصادی را به این مناطق داده است، اما معمولا در شرایط اقلیمی نامناسب ( با دما و رطوبت بالاتر) باعث کاهش عملکرد محصول و (با شیوع بیشتر آفات) باعث کاهش کیفیت محصول و تولید محصول غیر تجاری می گردد.

گلخانه های ساده پلاستیکی در کشورهای نیمه حاره ای گرم تر، گلخانه غالب هستند. در این حال گیاهان را در تمام طول سال نمی توان پرورش داد، و محصول تولیدی به طور کامل با استانداردهای کیفی مطابقت ندارد، زیرا سازه های گلخانه ای ساده و کم هزینه نمی تواند به اندازه کافی شرایط اقلیمی مناسب را برای گیاه فراهم کند. ساختمان و شکل گلخانه ها اغلب با شرایط اقلیمی این مناطق در کشورهای توسعه یافته سازگار نیست. گلخانه های پلاستیکی ساده کم هزینه اصولا بر اساس حداقل سرمایه گذاری و حد اقل تکنولوژی مصرفی و همچنین هزینه جاری کم اجرا می شوند. گلخانه های پیشرفته اغلب بسیار پرهزینه هستند. هدف این است که بین تکنولوژی مناسب گلخانه ای، افزایش هزینه ها، و در آمد اقتصادی گلخانه دار تعادلی ایجاد شود. تولید محصولات گلخانه ای در اقلیم های گرم تر نیازمند طراحی ویژه سازه گلخانه ای و تجهیزات کنترل اقلیمی است و برای افزایش توان رقابت با سایر کشورها در خصوص تولید محصول و بازاریابی، نیازمند استانداردهای تکنولوژی بالاتری است.

سازه های گلخانه ای مقرون به صرفه، با سرمایه گذاری بیشتر در ارتفاع سازه که نتیجه آن کارآیی بهتر و حجم بیشتر تهویه است، نیاز به سم پاشی کمتری داشته و با هزینه کمتری، محصول سالم تر و با عملکرد بیشتری تولید می کند، نسبت هزینه به سود این سازه ها بهتر بوده و تولید محصولات دوستدار طبیعت را ممکن می سازد.

گلخانه های پلاستیکی و گلخانه های شیشه ای در ترکیه در کنار هم ساخته شده اند. کشاورزان و دانشمندان هنوز در مورد مزایا و معایب گلخانه های شیشه ای و پلاستیکی برای اقلیم های مدیترانه ای اختلاف نظر دارند، به تصور هزینه نگهداری کمتر و عبور بهتر نور، هنوز گلخانه های شیشه ای ساخته می شوند. در حالی که میزان انتقال نور در گلخانه های پلاستیکی به دلیل کمتر بودن اجزاء سازه ای در صورتی که به طور مرتب تمیز شوند بیشتر است.

نکته مهمی که باید در نظر داشت، این است که “تولید در گلخانه نوعی توسعه پایدار است که بدون اینکه توانایی نسل آینده برای تأمین نیازهای خود را تضعیف کند، پاسخگوی نیازهای نسل حاضر است. سازگاری زیست محیطی گلخانه های پلاستیکی بیشتر از گلخانه های شیشه ای است.این امر با متد ارزیابی چرخه حیات قابل بررسی است.

گلخانه های تونلی قوسی گرد

 گلخانه های تونلی قوسی گرد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، و دارای اقلیم ملايم هنوز بیشترین استفاده را دارد.

  • سیستم ساخت نسبتا ساده و مقاومت در برابر باد در صورت ضعیف نبودن لوله های فولادی و داشتن فونداسیون از مزیت های تونل های یک دهانه است، اما این نوع گلخانه، نیز دارای معایبی است.

معایب گلخانه های تونلی قوسی گرد:

  • سطح خالص و مناسب مساحت گلخانه، برای کشت محصول در مقایسه با زمین اشغال شده توسط گلخانه کوچک است. فضای باقی مانده بین دو تونل ۳-۱ متر است.
  • مصرف فیلم پلاستیکی در واحد سطح بیشتر است.
  • مساحت سطح گلخانه، و در نتیجه مصرف گرما، در تونل نوع گرم، بیشتر است.
  • حجم گلخانه برای کنترل اقلیمی مناسب بسیار کوچک است.
  • یک سطح نسبتا گسترده ، با عرض m۱-۲، در قسمت بالای سقف وجود دارد که از این قسمت، قطرات تشکیل شده آب از مواد پوششی بر روی زمین چکه می کند.
  • سیم که در جهت طول کشیده می شود، فیلم پلاستیکی در اثر این سیم ها که به لوله های خمیده بسته شده اند، آسیب می بینند. قطرات آب نمی توانند در سطح داخلی این فیلم به جریان افتند حتی اگر از فیلم های ضدقطره استفاده شده باشد. این قطرات در محل تماس سیم ها با فیلم پلاستیکی چکه می کنند. بنابراین نباید در ساخت گلخانه از این سیم ها استفاده شود.
  • زمانی که بوته های بلند (گوجه فرنگی، خیار، و رزها) در حال رشد باشند ، طراحی قوسی شکل دیواره ها سبب می شود که حدود یک متر از سطح زمین (فاصله بین دیواره جانبی و اولین ردیف گیاهان) در همه اطراف قابل استفاده نباشد
  • رشد گیاهان در نزدیک تهویه دیوار جانبی و لچکی از آنهایی که در میانه تونل قرار دارند کمتر است. این اثر مرزی ناشی از دمای پایین تر و رطوبت کمتر در نزدیکی دریچه ها و لچکی و همچنین ناشی از اثرات باد است.
  • اغلب، تونل های قوسی گرد بدون هیچ گونه فونداسیونی ساخته می شوند یا اینکه این فونداسیون ها به اندازه کافی در مقابل باد مقاوم نیستند و می تواند توسط آن تخریب شوند.
  • در صورتی که فیلم پلاستیکی به خوبی هم پوشانی نشده باشد(درز بین آنها باز باشد) و دریچه های سقفی باز باشند، کارآیی تهویه مناسب نخواهد بود. این نوع تهويه ها به طور مکانیکی باز نمی شوند، بلکه هر یک از دریچه ها باید به طور دستی باز شوند. این وضعیت زمان زیادی را می برد، و در طی صبح این گلخانه ها بسیار گرم می شوند.
  • تهویه ساده تونل های قوسی گرد از طریق باز کردن محل هم پوشانی فیلم پلاستیکی کافی نیست.
  • اگر پوشش پلاستیکی عرشی حدود 5/6 متر داشته باشند، یک دریچه به فاصله ۶ متر در دیواره جانبی ایجاد خواهد شد، که در نتیجه نسبت سطح دریچه های تهویه به سطح کف گلخانه کمتر از %10 خواهد بود. برای تهویه بهینه، این نسبت باید بیش از %20 باشد. حتی اگر با جدا کردن کامل محل همپوشانی پوشش در سراسر سطح قوس، دریچه های تهویه ایجاد شود، کارآیی تهویه، همیشه کافی نخواهد بود . حتی اگر دریچه های تهویه سرتاسری در هر دو دیواره جانبی تونل تعبیه شود اما اثر مرزی دیواره ها هنوز وجود دارد.

پیشرفت های حاصل در سازه گلخانه های تونلی

معایب گلخانه های تونلی یک دهانه می تواند با تغییرات کمی به شرح زیر کاهش یابد:

  • در سازه در نتیجه رعایت ابعاد ساختمان، اتصالات کافی و مناسب اجزاء، و استفاده از فونداسیون، سازه دارای ثبات مناسبی می شود.
  • با استفاده از سازه قوسی گوشه دار از ریزش قطرات از قسمت فوقانی سقف جلوگیری می شود.
  • نصب دیواره های جانبی عمودی اضافی و دریچه های تهویه به صورت سرتاسری.

ابعاد سازه گلخانه

ابعاد ساخت در ثبات گلخانه تأثیر دارد. الزاما فونداسیون باید به صورت نقطه ای احداث شود. در صورت فقدان وعدم تدوین استاندارد، این ابعاد قابل استفاده و اجرایی است.

سازه قوسی زاویه دار

 تونل قوسی گرد در قسمت تاج، ناحيه افقی نسبتا عریضی دارد. قطره های آب حتی با استفاده از فیلم های ضد قطره مخصوص ریزش می کنند. کمان های لوله ای استیل گلخانه های تونلی غالبا از چهار بخش تشکیل شده اند. اگر خمهای ۲ و ۳ در تاج به وسیله یک رابط جدید متصل شوند، نتیجه آن ایجاد یک سقف قوسی زاویه دار است. اگر یک کمان زاویه دار معین دیگری نیاز باشد، خم های پایین تر از1 و ۴ می تواند حفظ شده و خم های جدید 5 و 6 در تاج با اتصال مربوطه می تواند نصب شود.

گلخانه تونلی وسیع

 اگر کشاورزان نمی توانند گلخانه های دارای قوس گرد سنتی را تخریب کرده و انواع مناسب تری را بسازند، برای کنترل اقلیمی بهتر می توانند گلخانه های موجود را ارتقاء دهند. ارتفاع گلخانه را می توان با اتصال لوله های حدود m ۱٫۵ طول بزرگ تر کرد. در این مورد، ساخت فونداسیون نقطه ای بتونی قطعا ضرورت دارد. تهویه سرتاسری در دیواره جانبی باید تعبیه شود. پلاستیک زیر دریچه تهویه زیر خاک شده و با گراول پر می شود. به این طریق، به عنوان ناودان برای تخلیه باران عمل می کند، و در مقابل نیروی تحت فشار باد، ثبات بیشتری به کل سازه می دهد.

سازه های گلخانه ای چند دهانه

گلخانه های پلاستیکی چند دهانه متصل از محل گاتر معیارها و انتظارات طراحی بیشتری را برآورده می کنند. مزایای آنها به شرح زیر است:

  1. حجم این گلخانه بزرگ تر بوده، و شرایط اقلیمی در طول شب و روز بهتر است. دیواره های جانبی باید تا حد امکان بلند باشد. ارتفاع 3m  برای دیواره جانبی مناسب است، اما سازه باید در برابر باد مقاوم باشد.
  2. اگر عرض كل واحد چند دهانه حداکثر 18m  باشد، تهویه از طریق دریچه های جانبی و سقف با کارآیی خوبی انجام می شود.
  3. تهویه ها می تواند به طور مکانیکی باز شوند.
  4. تراکم گیاهان بالاتر بوده، و اثر مرزی کمتر تأثیرگذار است. اتلاف فضا کمتر بوده و امکان استفاده از ماشین آلات برای کار در داخل گلخانه فراهم می شود.
  5. سطح مفید گلخانه به ازای زمین بالاتر می رود.
  6. جهت کاهش چکیدن آب، سقف ها به شکل قوسی زاویه دار ساخته شود.

در صورتی که میانگین حداکثر دمای بیرون از ۲۷°C تجاوز کند؛ بر اساس شرایط اقلیمی غالب، باید در سقف یا تاج گلخانه دریچه تهویه نصب شود.

سرمایه گذاری برای سیستم های تهویه، 25-%30 کل سرمایه گذاری برای گلخانه را در بر می گیرد. هزینه های سرمایه گذاری زیر برای سازه های گلخانه ای دارای پوشش پلاستیکی بر اساس €/m2 سطح زمین ارائه شده است.

بدون تهویه سقفیبا تهویه سقفی
سیسیل10-1627
یونان118/14

بنابراین در واحدهای کوچک دو یا سه دهانه در صورتی که ارتفاع گاتر 3m یا بیشتر باشد می توان تهویه بر روی دیواره جانبی و یا سقف تعبیه کرد ، تهویه سقفی یا بالی باید در گلخانه های چهار دهانه یا بیشتر ساخته شود. بسیاری از گلخانه های نیمه گرمسیری تهویه های بالی ندارند، اما در صورتی که از توری ضد حشره استفاده می شود، باید دریچه های تهویه بزرگتر ساخته شود.

سازه های قوسی زاویه دار یا قوسی مخروطی دارای مزایایی بر سازه های قوسی گرد هستند. زیرا آب تبریده شده در سمت داخلی این پوشش پلاستیکی می تواند بهتر جریان یافته و بنابراین قطرات آب کمتری روی گیاهان می چکد. این دیواره جانبی باید 3m یا بیشتر باشد.این فیلم پلاستیکی در قسمت گاتر روی میله های عمودی با گیره هایی بسته و پیچ می شوند. عرض هر دهانه به حداکثر عرض فیلم پلاستیکی موجود در کشور بستگی دارد.

پوشش پلاستیکی در دیواره جانبی بدون گاتر نیز با پیچیدن آن به دور یک لوله امکان پذیر است. پوشش پلاستیک سقف و دیواره های جانبی به دور یک لوله پیچیده می شوند. پلاستیک دیواره جانبی به سمت بالا پیچیده می شود تا تهویه انجام گیرد. سازه های قوسی گرد ممکن است از نظر طراحی ساده تر باشند، اما سازه های قوسی زاویه دار برای فیلم های پلاستیکی ترجیح دارند.

اگر توری های ضد حشره نصب شده باشند، دیواره های جانبی شیب دار مزیت دارند، زیرا در تهویه های دارای توری ضد حشره، جهت کارآیی مناسب تهویه ، دریچه ها باید بزرگتر باشند.

هم فیلم پلاستیکی در تهویه دیواره جانبی همچنین فیلم پلاستیکی در سقف را می توان با پیچیدن به دور یک لوله محکم کرد.

در صورتی که واحدهای گلخانه بیش از دو دهانه داشته باشند و اگر عرض كل آن بیش از ۲۰-۱۸ متر باشد، انواع مختلف تهویه های سقفی یا تاجی می تواند بکار رود.

همه گلخانه های چند دهانه می توانند سقفی قوسی زاویه دار داشته باشند، با در نظر گرفتن این مزیت که آب تبرید شده می تواند جریان پیدا کرده و چکه نکند.

در همه دیوارهای جانبی، فیلم پلاستیکی به بست ها بسته شده و لبه دیگر آن در زمین دفن می شود. این قسمت پلاستیک که در خاک است با گراول پر شده، و بنابراین به عنوان یک راه آب عمل می کند. علاوه بر آن، این عمل كل سازه را در مقابل نیروی رانش بالابرنده تقویت می کند.

در صورتی که گلخانه ها فاقد ناودانی در لبه دیواره جانبی (طره) باشند، باید راه آبی (خندق) با عمق کافی در کنار آن کنده شود تا آب باران از طریق آن زهکش گردد و فیلم پلاستیکی دیواره جانبی باید تا عمق ۳۰-۲۰ سانتی متر در خاک دفن شود تا از نفوذ آب به گلخانه از طریق دیواره جانبی جلوگیری گردد.

یک راه حل قابل توصیه این است. فیلم پلاستیکی دیواره جانبی، راه آبی به عمق ۴۰-۳۰ سانتی متر می سازد. این راه آب با شن با قطر mm ۱۰-۳۰ پر می شود. که در نتیجه آب باران می تواند زهکش شود؛ دیواره جانبی در مقابل نفوذ آب محکم می شود، و فیلم پلاستیکی دفن شده استحکام بیشتری به سازه می دهد. گلخانه باید در جهت طولی شیب کافی داشته باشند تا آب باران از طریق گاترها یا راه آبها زهکش شود.

اگر نوع خاصی از سازه گلخانه ای انتخاب شد، باید نصب و استقرار آن با دقت زیاد انجام شود. حتی اگر سازه متناسب با نیاز انتخاب گردد، اشتباهات در طی مراحل نصب و استقرار آن می تواند کل سازه را تضعیف کرده و باعث اتلاف سرمایه گذاری شود. اتصال محکم اجزاء فولادی از طریق به ست ها، جهت مقاومت سازه گلخانه در برابر باد، بسیار اهمیت دارد.

به ست ها نباید روی لوله ها بلغزند بلکه باید محکم به آنها متصل باشند. بعد از اینکه عمل سوار کردن گلخانه به اتمام رسید، باید کنترل شود که همه بستها، پیچ ها، و زبانه ها محکم پیچ شده و ثابت باشند.

سازه های گلخانه ای مناطق پست گرمسیری

 در مناطق گرمسیری گلخانه ها بسیار اهمیت دارند زیرا باعث جلوگیری از بروز مشکلات تولید در هوای آزاد می شوند و عملکرد و کیفیت محصول را به شکل قابل توجهی بالا می برند.

میانگین عملکرد برای گوجه فرنگی در کشورهای گرمسیری (مالاوی، سیشلز، تایلند) عبارت است از:

هوای آزاد در فصل خشک 6kg/m2
هوای آزاد در فصل مرطوب2-3kg/m2 
کشت حفاظتی 10-15kg/m2

میانگین عملکرد تجاری گوجه فرنگی (دوره طولانی از سپتامبر تا می) در آلمریا واقع در اسپانیا kg/m2 ۱۴ است وعملکرد تجاری گوجه فرنگی گیلاسی در جنوب اسپانیا برای یک فصل 8/5-11/9kg/m2 است.

نوع مواد سازه ای ارزان موجود و عرض فيلم پلاستیکی موجود در کشورهای گوناگون متفاوت است. مواد طراحی گلخانه ها عبارت اند از پایه های چوبی ، تیرهای چوبی پروفیلی و لوله های فولادی که بستگی به مواد موجود در کشور دارد. ابعاد دهانه گلخانه بسته به مواد و ابعاد فیلم پلاستیکی محدود می شود.

نوع طراحی گلخانه از سازه های ساده برای کشاورزان خرده پا تا سازه های چنددهانه صنعتی برای کشاورزان بزرگ متفاوت است. لذا انواع مختلفی از گلخانه طراحی می شود:

  • گلخانه با عمر کوتاه ، سازه ها از چوب طراحی می شوند، پایه ها بدون رنگ آمیزی است و فاقد فونداسیون است. طول عمرگلخانه فقط ۵-۳ سال است.
  • گلخانه با عمر طولانی ، سازه ها با استفاده از تیرهای چوبی پروفیلی یا لوله های فولادی طراحی می شوند. این سازه ها نیاز به سرمایه گذاری بیشتری برای خود سازه دارند، اما در طولانی مدت مقرون به صرفه تر و اقتصادی تر هستند.

نیازهای عمومی سازه های گلخانه ای، به شرایط اقلیمی بستگی دارد. گلخانه های اراضی پست گرمسیری باید دارای خصوصیات زیر باشند:

  • از گیاهان در مقابل باران، باد، و تابش کلی شدید محافظت کند. مواد پوششی غیرقابل نفوذ به باران باشد. استفاده از فیلم پلاستیکی ضد اشعه UV بادوام طولانی برای بیشتر گلخانه های اراضی پست گرمسیری لازم است.
  • محصول در برابر پرندگان و حشرات محافظت شود.
  • در صورت لزوم دریچه های تهویه باید مجهز به توری ضد آفت باشد اماتوری ها نباید کارآیی تهویه را زیاد تضعیف کند.
  • تهویه باید بسیار کارا باشد. دریچه های تهویه در دیواره های جانبی و تاج ایجاد گردد. ایجاد دریچه تهویه در تاج قطعا ضرورت دارد.
  • رابطه حجم گلخانه به مساحت کف زمین باید تا حد ممکن بزرگ باشد. ارتفاع گاتر باید حداقل 3m باشد.
  • همراه با تعبیه تهویه در تاج گلخانه، هر چه سازه مرتفع تر باشد، با توجه به اثر دودکشی ایجادشده، کارآیی تهویه بالاتر خواهد بود.
  • وجود گاترها(ناودان) برای زهکشی آب باران و جلوگیری از ورود آب باران به داخل گلخانه ضرورت دارد.
  • سقف در قسمت گاتر باید همپوشانی داشته باشد تا از نفوذ باران سرازیر شده از شیب سقف به گلخانه جلوگیری شود.
  • سازه به باد و بار محصول باید مقاوم باشد.
  • ساخت فونداسیون باید به گونه ای باشد که اطمینان لازم را برای مقاومت در برابر باد و جلوگیری از پوسیدگی پایه ها فراهم آورد.
  • استفاده از توری به عنوان پوشش سقف برای تولید پایدار مناسب نیست.
  • وجود یک دریچه تهویه در تاج به واسطه ایجاد نیروی مکش و فشار (اثر دودکشی) سبب تبادل هوایی بهتری در کل سازه میشود. برای ارتقاء کارآیی تهویه، کشاورزان اقدام به تعبیه تهویه هایی با یک دریچه در تاج می کنند. اگر سازه سقف از لوله های فولادی درست شده باشد، یک سازه قوسی گرد یا زاویه دار توصیه می شود، زیرا فیلم پلاستیکی در این سازه خمیده بهتر کشیده می شود.
  • یک فیلم پلاستیکی با ارتفاع cm ۵۰-۶۰ باید نزدیک سطح خاک در دیواره جانبی و دیوار لچکی محکم شود. به این روش، آب باران و حیوانات کوچک نمی توانند وارد گلخانه شوند. این فیلم پلاستیکی را می توان در زمین دفن کرده و با استفاده از سیم ها، پروفیل های الوار چوب یا لوله های فولادی کشیده و محکم کرد.
  • مقایسه شبیه سازی، سازه های گلخانه ای در شرایط مشابه در اندونزی هیچ تفاوت معنی داری از نظر میانگین دمای هوای داخل گلخانه نشان نداد.
  • ایجاد ناودان توسط فیلم پلاستیکی به تنهایی توصیه نمی شود زیرا باعث جمع شدن آب می شود.
  • خرپای قوسی گرد به وسیله بست هایی به هم متصل می شوند و برای مناطق دارای باد شدید طراحی شده است؛ در این گلخانه عرض دهانه 9m بوده و فاصله خرپا ها از هم ۳٫۸۴ متر است. سازه خرپای نوع دوم با دیواره جانبی صاف، یک سازه جوش خورده است که توسط یک کشاورز طراحی شده است. ابعاد اجزای آن در جداول ارائه شده است هزینه ساخت این سازه با لوله فولادی گالوانیزه حدود5/1  برابر ساخت سازه با فولاد نرم است.
  • هزینه خرپای جوش خورده برای فولاد نرم تنها %30 هزینه خرپای قوسی است، اما برای اتصال این خرپا بیش از ۲۰ جوش لازم است.

این هزینه ها برحسب روپیه هندوستان (سال ۲۰۰۰) برای لوله های فولادی گالوانیزه و غیر گالوانیزه بر اساس استاندارد هندوستان IS 1239 OF(1990) ، همچنین برای لوله های غیر استاندارد، غیر گالوانیزه برآورد شده اند.

قیمت کل برای سازه گالوانیزه 4/1 برابر بیشتر از سازه غیر گالوانیزه پروفیل های استاندارد است، و 1/3 برابر بیشتر از سازه فولاد نرم پروفیل غیراستاندارد است. پروفیل های فولادی (نرم) غیر گالوانیزه باید حداقل سه مرتبه با دقت زیاد رنگ آمیزی شوند تا نپوسند. در این حالت، طول عمر آن مشابه فولاد گالوانیزه می شود. پروفیل های فولادی گالوانیزه را نباید به هم جوش داد.

توصیه های مهم برای گلخانه های گرمسیری

  1. ایجاد دریچه های تهویه بزرگ که بیش از %60 نسبت به سطح زمین باز شوند و با توری ضد آفت برای جلوگیری فیزیکی و اپتیکی از ورود حشرات به داخل آن پوشیده شوند.
  2. به منظور کاهش بار حرارتی از طریق مسدود کردن عبور NIR، از پوشش هایی با طیف تغییر یافته استفاده شود.
  3. برای کاهش جمعیت آفات از مواد ضد UV استفاده شود.
  4. زمانی که دما از ماکزیمم قابل قبول تجاوز کند، تهویه تحت فشار لازم است.

جهت دریافت مشاوره و خدمات رایگان با کارشناسان کشاورزی شرکت نیلوفر پلاستیک در تماس باشید.