مفهوم کلی بازاریابی محصولات باغی، فرایند تولید محصولات از مزرعه تا مصرف است. بنابراین اعمال مربوط به انتقال، ذخیره، فرآوری و توزیع محصول را شامل می‌شود. محصولات باغی گلخانه ای با ماهیت فاسد شدنی که برای مصرف کوتاه مدت ترجیح داده می شوند، بازاریابی ویژه ای دارند زیرا این محصولات را برای دراز مدت (انجماد، دهیدراته شدن و کنسروی) نمی توان نگهداری کرد. بازاریابی بر ارزش محصولات در موقعیت مکانی (قرار دادن آنها در جایی که مصرف کنندگان قرار دارند) در زمان عرضه آنها در زمان مناسب در شکل (سازگاری محصول به شکل مورد نیاز مصرف برف کننده) و مالکیت (فراهم کردن امکان انتقال مالکیت به مصرف کننده می افزاید. سه فاکتور عمده مورد توجه در بازاریابی محصولات عبارتند از: 1- موجودی ۲- فرآوری آماده سازی مصرف) و ۳- توزيع. ذخیره کردن محصولات به صورت بسته بندی به کاهش حجم محصول و آماده سازی (مجموعه ای از عملیات شامل شکل، زمان و مکان، استاندارد سازی، بسته بندی، ذخیره و انتقال و توزیع برای مصرف کمک می کند. امروزه توزیع و بازاریابی را اشتباه می گیرند، زیرا معمولا تولیدکنندگان انبار ندارند و انجمن های موجود این کار را انجام میدهند. آماده سازی برای مصرف توسط تولید کنندگان یا شرکت های توزیع صورت می گیرد. فرایندهای اصلی در فرایند بازاریابی محصولات باغبانی نظیر خدمات بازاریابی مثل انتقال، ذخیره، صنعتی سازی، استانداردسازی و نرمال سازی، بسته بندی، خرید و فروش تأمین مالی و پذیرفتن ریسک ممکن است برای ما اهمیت داشته باشد .عوامل بازاریابی افرادی هستند که در فرایندهای بازاریابی شرکت می کنند. بین عوامل مستقیم، صاحبان کالاها و عوامل غیر مستقیم که هرگز مالک نمی شوند تفاوت وجود دارد. در دهه اخیر تعداد عوامل بازاریاب با افزایش مشارکت تولید کنندگان در این فرایند و مشارکت مربوط به ارزش افزوده در محصولات با ارزش افزوده بالا، نظیر سبزیجات گلخانه ای افزایش یافته است. روش های فروش محصول، ترخیص کالاها (ارسال کالاها) و بازار فروش در ارتباط با هم هستند. اگرچه در خیلی از موارد قیمت ثابت فروش در قرارداد اهمیت زیادی دارد، ولی در نهایت این عرضه مداوم و کیفیت محصول است که قیمت را متأثر می کند.

تغییرات پس از برداشت

ذخیره سازی ماهیت فاسدشدنی سبزیجات یک فاکتور بحرانی در روند بازاریابی سبزیجات است. باید در زمان مناسب انجام شود و باید به این مورد توجه داشت که همیشه نقطه رسیدن به مصرف همزمان با رسیدگی فیزیولوژیک نیست. هنگامی که رسیدگی از یک نقطه خاص بیشتر شود کیفیت سبزیجات به سرعت کاهش می یابد. به منظور افزایش عمر پس از برداشت، بعضی محصولات را قبل از رسیدگی برداشت می کنند (برای مثال گوجه فرنگی سبز) که ممکن است نمو خوبی نداشته و مصرف کننده از مزه، عطر و بافت لذت نبرد، بنابراین انتظار نارضایتی وجود دارد. بسته به طول دوره بین برداشت و مصرف بهترین زمان برداشت توصیه خواهد شد. بنابراین مدیریت پس از برداشت برای به حداکثر رساندن دوره کیفیت محصول ضروری است. ماهیت فاسدشدنی محصولات باغی گلخانه ای و ارزش بالا و سود آوری آنها باعث شده از روش های انتقال سریع و گران قیمت مانند کامیون های یخچال دار حتی هواپیما برای به حداقل رساندن دوره ذخیره استفاده کرد. حفظ فعالیت متابولیک محصولات باغی گلخانه ای پس از برداشت، برای حفظ کیفیت آنها ضروری است. تغییرات در طول فرایند رسیدگی میوه بسیار پیچیده است و به نگهداری و کیفیت اولیه محصول کمک می کند (حتی آن را افزایش می‌دهد). خصوصیاتی که کیفیت محصولات باغبانی را تعیین می کند شامل: ۱- رنگ: که نتیجه تغییر محتوای کلروفیل، کاروتنوئید و آنتوسیانین است ۲- استحکام: که از تغییر دیواره سلولی حاصل میشود ۳- مزه: که نتیجه متابولیسم کربوهیدرات ها است و ۴- عطر خاص: که نتیجه انتشار ترکیبات فرار است. اتیلن، هورمون گیاهی است، که در شروع فرایند رسیدگی دخالت دارد و به وسیله ژنهای رسیدگی خاص، تنظیم می‌شود. شدت فرایندهای فیزیولوژیکی مربوط به رسیدگی تحت تأثیر چندین فاکتور خارجی قرار می گیرد که عمدتا دما، رطوبت و ترکیب اتمسفر است. عمده ترین تکنولوژی مورد استفاده برای افزایش دوره ذخیره سازی محصولات گیاهی بکار بردن دمای پایین است و تنفس را که عمده ترین واکنش فیزیولوژیکی پس از برداشت است، کاهش می دهد. پیش سرما، عملیات سریع سرمادهی محصولات برداشت شده برای کاهش روند رسیدگی و محدودیت زوال أنها قبل از رسیدگی یا ارسال به بازار است. ذخیره سازی محصولات باغبانی اجازه کنترل بیشتر محصولات باغبانی با محدودیت های خاص و کاهش نیاز فصلی آن را می دهد. هدف ذخیره سرد محصولات فاسدشدنی، کاهش تنفس برای مهار فعالیت میکروبی و کاهش تلفات آب با تنظیم دما و سطح دی اکسید کربن و اکسیژن است. دمای ذخیره باید ثابت باشد و به دلیل تنفس باید دائما بررسی شود (اگر چه کاهش می یابد) و گرمای تولید شده باید حذف شود. دمای خیلی پایین ممکن است در فرایند رسیدگی مداخله کند. برای مثال در گوجه فرنگی حفظ دمای بالای ۱۳ درجه سانتی گراد حتی ۱۸-۱۶ درجه سانتی گراد برای القای رسیدگی گوجه فرنگی که سبز برداشت شده برای انتقال به بازارهای دور قابل توصیه است استفاده از فیلم های پلاستیکی به توسعه بسته بندی محیطی کنترل شده (MAP) کمک کرده است. این فیلم ها قابلیت نفود انتخابی دی اکسید کربن و اکسیژن را دارند.

ترکیب گاز مورد نظر را با محدودیت خاص حفظ می کنند و در ترکیب با دمای کم، عمر مفید محصول را افزایش می دهند و برای محصولات تازه برداشت شده استفاده می شوند. در طول فرآیند رسیدگی میوه ها ترکیبات آلی فرار تولید می‌شود (اسید، الکل و آلدهید که در خصوصیات کیفی میوه ها اثر مشخص دارند. این ترکیبات فرار به جز اتیلن، اثر کمی روی تنفس دارند. در بیشتر گونه ها اتیلن رسیدگی میوه های نابالغ را تسریع می کند و سرعت تنفس و رسیدگی میوه را افزایش می دهد. مدت زیادی برای افزایش سرعت رسیدگی میوه ها از اتیلن استفاده می‌شد (برای مثال در ليمو و موز). سایر تکنیک های نگهداری نظیر استفاده از فشار کم یا زیاد، تکنیکهای بر پایه ماکروویو با انرژی تابشی گسترده نیستند و برخی از آنها در مرحله توسعه قرار دارند.

استانداردسازی و طبقه بندی

طبقه بندی و درجه بندی اجازه میدهد تا محصولات را بدون دیدن و بدون حضور فیزیکی بتوان وصف کرد و مبنای تجارت در فواصل دور هستند. طبقه بندی (سورتینگ) محصولات اجازه می‌دهد تا محصولات نامناسب را حذف کرده و آنها را بر طبق الگوهای کیفیت از پیش تعیین شده گروه بندی کنند (اندازه، رنگ و …). بسته بندی محصولات با استفاده از مواد متنوع اجازه می‌دهد تا محصولات طبقه بندی شده در شرایط مناسب از طریق زنجیره توزیع به دست مصرف کننده برسند. بسته بندی در واحدهای کوچک به اندازه واحد خرید که توسط مصرف کننده مصرف می شود در میان محصولات باغبانی تازه گسترده شده است و به طور کاربردی منطبق با نیاز مصرف کننده می باشد. به طور کلی بهبود کیفیت محصول بر پایه استانداردسازی محصول است. استانداردسازی، مجموعه ای از فعالیتهاست که هدف آن اطمینان یافتن از این است که سطح کیفیت از حداقل بیشتر باشد و مطابق با استانداردهای خصوصیات یکدست) تعیین شده در ارزیابی قبلی در انواع مختلف دسته بندی شده و به بازار عرضه می‌شوند (بر اساس خصوصیاتی نظیر اندازه و …) . ایجاد استانداردهای تجاری برای محصولات باغبانی شامل بکار بردن مقررات کیفی تنظیم شده در سطح ملی و بین المللی است.

کانال های بازاریابی

کانال های بازرگانی یا بازاریابی مسیرهایی هستند که محصول از طریق پروسه تجارت از تولیدکننده به مصرف کننده می رسد. کانال های تجاری باعث افزایش ارزش محصول شده و در نتیجه سود محصول افزایش می یابد. ارزش محصولات گلخانه ای نسبت به سایر محصولات غذایی کشاورزی نظیر گیاهان روغنی بیشتر است، بنابراین در کشت حفاظتی کانال های بازاریابی اهمیت زیادی دارند. وظایف اصلی کانال های تجاری عبارتند از: ۱- تبادل و انتقال مالکیت کالا ۲- کارهای فیزیکی (فرآوری، ذخیره و انتقال محصول) و ۳- دیگر کارهایی که فرایند بازاریابی را آسان می کند (درجه استانداردسازی محصول، منابع مالی، فرض خطر و شکل گیری قیمت بازار). در کانالهای بازاریابی علاوه بر کالاها جریان های مختلفی نظیر منابع مالی، اطلاعات و جریان های ریسک اهمیت دارند. در میان جریان هایی که از کانال تجاری عبور می کنند آنالیز جریان های مربوط به ریسک و اطلاعات مشکل است. در حالی که در دیگر جریان ها نظیر مالیات ها که در ارتباط با قیمت محصول هستند آنالیزشان راحت تر است. بنابراین آنالیز انتقال قیمت بین بخش های مختلف کانال برای اندازه گیری کارایی عملکرد استفاده میشود. در مطالعه انتقال قیمت موارد زیر مورد توجه است:

۱- سطح تنوع انتقال قیمت (از تولید کننده تا عمده فروش، از تولید کننده تا مقصد، از عمده فروش تا مقصد) ۲- سطح تقارن یا عدم تقارن انتقال و ۳- وجود تأخیر زمانی. در همین رابطه، توجه زیادی به تکمیل این آنالیزها با آنالیز علیت وجود دارد. برای مثال آیا قیمت مبدا، قیمت مقصد را تعیین می کند (یا در هر سطح متوسط) یا برعکس، سطح قابل قبول انتقال قیمت منطقی با تأخیر زمانی که از طول مدت توزیع فراتر نرود نشان دهنده عملکرد خوب کانال است که به نفع همه عوامل تجاری به ویژه تولید کنندگان و مصرف کنندگان است. اگر قیمتها به خوبی منتقل شوند ممکن است فرض کنیم همین اتفاق برای جریان دیگر اتفاق می افتد، معمولا برای رسیدن به انتقال مناسب وجود تعداد زیاد عوامل در یک کانال مشکل است. یک شرایط خوب این است که یک عامل منحصر به فرد به طور مستقیم محصول را به مقصد عرضه کند با فروش مستقیم به مصرف کننده داشته باشد که سبب انتقال قیمت بسیار مناسب می شود. با این حال با وضعیت انحصاری که رخ می دهد می تواند سبب تیره شدن شفافیت کانال شود. به هر حال تعداد کمی کانال محافظت شده باغبانی وجود دارد. کانال ها معمولا با گراف نشان داده شده و با تولید کننده شروع شده و با بازار مقصد پایان می یابند. آخرین مرحله کانال تجاری با مصرف کننده نشان داده میشود. مجموعه این راههای ممکن، کانال های بازاریابی نام دارند. نمودارها می تواند جریان حجمی کالاها یا جریانهای دیگر را منعکس کنند (قيمتها، بودجه). با توجه به مثال آلمریا: تولید کنندگان سبزیجات گلخانه ای دو گزینه اساسی برای فروش محصولات خود دارند آنها را به صورت خصوصی به یک فرد می فروشند (به صورت عمده حراجی)، یا آنها را از طریق ارتباطات می فروشند و در روند تجارت شرکت می کنند (تعاونی – سازمانهای مربوط به تولیدکنندگان نظير. (SAT بیشتر محصولات از طریق مزایده (7/46 درصد) وبه دنبال آن انجمن ها(4/42درصد) به فروش می رسند. حجم معینی نیز از طریق عمده فروشان است که محصول به طور مستقیم به فروش می رسد.فروش مستقیم در زمین فقط برای بعضی محصولات نظیر هندوانه وخربزه انجام می شود.

حدود ۴۳ درصد محصول به بازارهای اروپایی صادر میشود و ۵۷ درصد به بازارهای ملی تخصیص یافته است هر چند ممکن است بخشی از محصول بازار ملی نیز به بازارهای خارجی منتقل شود. به طور کلی در اسپانیا ساختارهای باغبانی و شرکت های تجاری به دلیل ساختار شرکتی، کوچک هستند. در کشورهای اروپایی عمده ترین کانال های توزیع سبزیجات سوپرمارکت های زنجیره ای هستند و اهمیت آنها در حال افزایش است. امروز اسپانیا و هلند در تأمین کننده اصلی سبزیجات با ارزش بالا در بازارهای اروپایی هستند. ۱ـ بازار آلمان که قیمتها عمده است ۲ـ بازار بریتانیا بر اساس ارزش افزوده و کیفیت، قیمت بیشتر است. کشورهای غیر اروپایی مدیترانه ای (ترکیه، مراکش و مصر) به دلیل این که تقویم تولیدشان نسبت به اسپانیا به هلند نزدیک تر است به رقبای مهمی به ویژه برای اسپانیا تبدیل شده اند.

انتقال

به طور کلی انتقال محصولات باغبانی به دلیل ماهیت فاسد شدنی و هزینه های حمل و نقل به کشورهای دور کم است و این محصولات، نزدیکی محل مصرف، تولید می شوند. حدود ۹۵ درصد سبزیجات اروپا در فاصله کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر از محل تولید مصرف می شود . اگرچه بعضی از مناطق بخش بزرگی از تولیدشان را به مناطق دور نظیر جنوب اسپانیا می فرستند. انرژی مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم گوجه فرنگی در اوهایو (شمال ایالات متحده) بیشتر از سه برابر انرژی مورد استفاده در آریزونا (جنوب ایالات متحده ) است این موضوع به دلیل شرایط اقلیمی بهتر آریزونا است . از نقطه نظر انرژی حمل و نقل، گوجه فرنگی کشت شده زمستانه در عرض های جغرافیایی پایین در جنوب ایالات متحده نسبت به آنهایی که در عرض های جغرافیایی بالا در طول زمستان نزدیک مراکز مصرف کشت می شوند ارزان تر است، وضعیت مشابه در تولید گلخانه ای با کنترل اقلیم در شمال اروپا در برابر گلخانه های مدیترانه ای در طول زمستان رخ می دهد. بدیهی است که شرایط کیفی کالاها نقش مهمی در پذیرش مصرف کننده بازی می کند به ویژه برای محصولاتی نظیر گوجه فرنگی و افزایش پذیرش محصولات محلی بر اساس کیفیت محصول تقاضای مصرف کننده را هدایت می کند. به دلیل تنوع زیاد هزینه های تولید گلخانه های مدیترانه ای، سیستم گلخانه ای هلند نسبت به سیستم گلخانه ای مدیترانه ای، محصول بیشتری تولید می کند و هزینه تولید بیشتری دارد. در اسپانیا هزینه های بازاریابی (تفاوت بین هزینه ها در بازار و هزینه های تولید بیشتر از هلند است که عمدتا به دلیل هزینه های حمل و نقل می باشد.

وضعیت مشابه در مراکش نسبت به اسپانیا برای هزینه های گوجه فرنگی وجود دارد. اگرچه دوره های رشدی مراکش به وسیله تقویم های صادراتی به اتحادیه اروپا محدود شده است و امروزه برداشت شان را محدود کرده است، هزینه های تولید نسبت به اسپانیا کمتر است اما هزینه بالای حمل و نقل تفاوت ها را کاهش داده و رقابت را کم می کند.

دوره های رشدی مراکش به دلیل تقویم صادراتی آن ها و قراردادهای تجاری اخیر افزایش یافته است،به این معنی که اگر در آینده هزینه های حمل و نقل به طور جدی تغییر نکند رقابت در بازارهای اروپا افزایش خواهد یافت. بنابراین در کشت حفاظتی سبزیجات موقعیت مناطق تولیدی به دو دلیل تأثیر شرایط اقلیمی روی تولید و هزینه های حمل و نقل، یک فاکتور کلیدی برای اقتصادی بودن آنها است.

توزیع

توزيع آخرین مرحله فرایند بازاریابی است که اجازه میدهد مواد غذایی کشاورزی در دسترس مصرف کننده باشد. در سالهای اخیر توزیع در اروپا با کاهش نقاط عمده فروش و در عین حال افزایش اندازه آنها همراه بوده است که خود به دلیل افزایش یکپارچگی تجارت (زنجیرهها، حق امتیاز یا فرانشیز و …) با زنجیره های بازاریابی بزرگتر است. علاوه بر این در حال حاضر محصولات به صورت بین المللی توزیع می شوند،  به این معنی که موقعیت مذاکره فروش در زنجیره توزیع در رابطه با تولید کنندگان بهبود یافته است و نیاز به یکپارچه سازی تعاونی تولید کنندگان در برابر زنجیره های توزیع است. امروزه راه دستیابی به مصرف کننده نهایی از طریق زنجیره های بزرگ که توسط زنجیره های توزیع با ابعاد بزرگتر در جهت جهانی سازی و افزایش سهم بازار تعیین می شود، فراهم می گردد  سیر تکاملی میوه ها و سبزیجات در کمپانی های بزرگ توزیع در ارتباط با توسعه بسته بندی در واحدهای کوچک است که اجازه میدهد شرکت های توزیع کننده محصولات را با برندهای مختلف توزیع کنند و امنیت غذایی را، به عنوان دلیل اصلی حفظ اعتماد مصرف کننده و حفظ آنها به عنوان مشتریان دائمی فراهم می کند.

توسعه کمپانی های بزرگ توزیع همراه با تغییر رفتار مصرف کنندگان در آینده نزدیک نشان دهنده ادامه صادرات اسپانیا است، تقاضای برای سبزیجات تازه در طول سال با مقادیر زیاد متناسب با مقررات افزایش کیفیت، امنیت غذایی، و ردیابی که فاکتور اصلی برای حفط رقابت در بازارهای جهانی و اروپایی است. به دلیل ماهیت فاسد شدنی سبزیجات و فاصله بازارهای صادراتی،مقصد بخش کوچکی از سبزیجات تولیدی اسپانیا بازارهای صادراتی است. با این حال تقاضا برای سبزیجات تازه در طول سال وجود دارد و همراه با آزادسازی بازارهای اروپایی اهمیت صادرات افزایش یافته است. به جز برخی محصولات (خیار، فلفل، خربزه) تولید کنندگان عمدتا محصول را به گونه ای تولید می کنند که در بازارهای داخلی و خارجی قابل قبول باشد تا دو مقصد فروش برای تولید خود داشته باشد. بازارهای اروپایی سبزیجات از طریق ۱) اشباع عرضه ۲) افزایش الزامات کنترل کیفیت و ارزش های جدید (کدگذاری، ردیابی) ۳) تطبيق فصل رشد (مورد نیاز برای عرضه در طول سال ۴) مسدود کردن برخی از تقاضاها ۵) جهانی سازی و آزادسازی بازارها شناخته می‌شوند. کی از اقدامات کلاسیک در افزایش رقابت بازار تمایز محصولات است. تمایز سبزیجات تازه بر پایه پوشش توقعات مصرف کننده بر طبق کیفیت محصول و امنیت غذایی با استفاده از سیاست کیفیت و ردیابی است. دیگر نگرانی ها درباره جنبه های زیست محیطی، اخلاقی و اقتصادی تولید سبزیجات توجه بیشتر مصرف کنندگان را در پی دارد.

ثبيت تقاضا برای سبزیجات تازه در اروپا عمدتا به دلیل ۱) فراوانی و تنوع در عرضه غذای همگانی به خصوص سبزیجات ۲) کاهش در افزایش سرعت رشد جمعیت ۳) کاهش هزینه غذا در مصرف کننده است. افزایش مصرف بعضی سبزیجات نظیر گوجه فرنگی و فلفل به دلیل ۱) زمان کم پختن (برای خانم هایی که خارج از منزل کار می کنند، بنابراین از غذاهایی استفاده می کنند که زود پخته می شوند) ۲) تصویر خوب از امنیت غذایی سبزیجات تازه با توجه به افزایش نگرانی مصرف کننده درباره امنیت غذایی ۳) وجود سبزیجات تازه در طول سال در بازار ۴) افزایش عادت به خوردن در مقادیر کمتر اما چند بار در طول روز ۵) تقاضا برای محصولات متنوع و جذاب و با تنوع در ارایه و طعم می باشد.

اگرچه میوه ها و سبزیجات کمتر از ۱۰ درصد فروش کمپانی های بزرگ توزیع هستند، اما یک عامل کلیدی در تکرر بازدید مصرف کنندگان از سوپرمارکت ها هستند که توجیه کننده توجه شرکت های بزرگ توزیع به پخش آنها است. تنوع ارایه سبزیجات بر اساس ارایه محصولات جدید با چندین رنگ اندازه و شکل (انواع گوجه فرنگی، فلفل های رنگی و مینی سبزیجات) یا تمایز کیفیت محصولات یکپارچه یا محصولات ارگانیک) و معرفی گونه های باغبانی جدید است. گنجاندن هزینه های بازاریابی در قیمت نهایی محصول بسته به بازار مقصد نوسان دارد (ملی یا بین المللی). به دلیل تفاوت در هزینه حمل و نقل در اسپانیا هزینه تولید سبزیجات صادراتی ۴۰-۳۵ درصد قیمت عمده فروش است، در حالی که در هلند ۳۰-۲۵ درصد قیمت پرداخت شده و در شمال آمریکا 21 درصد قیمت پرداخت شده می باشد.

کیفیت

کیفیت مجموعه ای از خواص و ویژگی های یک محصول، فرایند یا خدماتی است که توانایی برای برآورده کردن نیازهای ضمنی یا ثابت را فراهم می کند. کیفیت ترکیبی از خواص، ویژگی ها، یا خصوصیاتی است که بسته به مقصد ارزش محصول را تعیین می کند. ظاهر، بافت، استحکام و خصوصیات کیفی و ارزش تغذیه ای، اجزا کیفیت هستند. اهمیت نسبی هر کدام از اجزا کیفیت بسته به محصول و نحوه مصرف، تنوع در میان تولید کننده، توزیع کننده و مصرف کننده است. برای تولید کننده یک محصول، عملکرد بالا و ظاهر خوب محصول مهم است و به راحتی رشد و نمو نموده و مقاومت خوبی به انتقال داشته باشد. در حالی که برای عمده فروش صفات کیفی ظاهری، استحکام و عمر مفید زیاد اهمیت دارد. برای مصرف کننده ارزش تغذیه ای و سلامت محصول مهم است. میوه ها و سبزیجات تازه به عنوان غذای سالم و طبیعی برای مصرف کنندگان اهمیت دارد مصرف کنندگان، میوه ها و سبزیجات را به عنوان غذایی طبیعی با ارزش غذایی بالا می دانند بسیاری از ویژگی های کیفی محصولات تازه باغبانی سلیقه ای هستند که ارزیابی آنها را پیچیده می کند. اگر اطلاعاتی موجود نباشد مصرف کننده کیفیت را با ظاهر بیرونی قضاوت می کند و نتیجه گیری خواهد کرد که محصول با ظاهر خوب کیفیت درونی خوبی دارد. رنگ، اندازه، یکنواختی، عدم وجود نقص جنبه های اصلی ظاهری هستند همراه با نمایش در بسته های خوب که حاوی محصولات استاندارد است. مصرف کنندگان به امنیت غذایی و بهداشتی در فرایند تولید نیاز دارند و ضرورت وجود روش های بسیار دقیق تولید (روش های تولید، ردیابی و …) تضمین سلامت محصول را فراهم کرده است. برای انتقال در فواصل طولانی، برخی از سبزیجات را قبل از رسیدگی تجاری برداشت می کنند، بنابراین زمانی که به دست مصرف کننده می رسد در شرایط مناسب ظاهری است. شرایط رشدی گلخانه (نور، دما، آبیاری، تغذیه و شوری) کیفیت را تحت تأثیر قرار میدهندبنابراین مدیریت آنها باید بهینه باشد. خصوصیات کیفی سبزیجات در میان گونه ها متفاوت است. از آنجایی که در بعضی محصولات نظیر خیار، عمر مفیدشان (طول زمانی که محصول غير قابل استفاده شود) ویژگی اصلی کیفیت است، ارزیابی کیفی ساده است. در حالی که برای دیگر محصولات نظیر گوجه فرنگی بخصوص در مورد خصوصیات حسی و کیفی پیچیده است. در بعضی موارد نظیر گوجه فرنگی، دستیابی به کیفیت بالا ممکن است منجر به کاهش عملکرد شود، بنابراین بین کمیت و کیفیت تولید باید به سازش برسند. به طور کلی تنظیم کیفیت میوه ها و سبزیجات در اروپا بر اساس کیفیت بیرونی ظاهر و شرایط) غلظت بحرانی آفت کشها و نیترات است تثبیت سیستم های یکپارچه کیفیت اولویت اول در تولید سبزیجات گلخانه ای است.

مدیریت کیفیت

کیفیت باید اولین اولویت در تجارت مواد غذایی کشاورزی باشد. زیرا علاوه بر این که تقاضای اجتماعی است، امروزه در اروپا هزینه های عدم کیفیت وجود دارد (محصولات معیوب، ادعا و دادخواهی که ممکن است بین ۲۰-۵ درصد از ارزش فروش تخمین زده شود. مشتریان نیاز به تضمین کیفیت دارند. کنترل کیفیت در سیستم مواد غذایی کشاورزی، مجموعه ای از اقدامات از پیش تعیین شده برای اطمینان مصرف کننده از درستی کیفیت عرضه شده است. سیستم کنترل کیفیت یک مدل استراتژیک و ساختاری است که برای انجام کنترل کیفیت مطلوب بیان شده است. سیستم کنترل کیفیت یک کمپانی باید توسط سازمان یا شخص امینی تایید شود (برای مثال ANEOR در اسپانیا). بنابرین کمپانی می تواند گواهینامه را به عنوان برچسب معتبر که کیفیت محصولات مطابق با مقررات 9001 ISO و مقررات جدید درباره موضوع است نشان دهد. هدف نهایی گواهی محصولات غذایی کشاورزی بوجود آوردن اعتماد و قدردانی متقابل بین خرده فروش و مشتری است. امروزه در اسپانیا مقررات شماره ۱۵۵۰۰۱ AENOR گواهی سیستم کنترل کیفیت تولید گیاهان باغبانی را بیان می کند، که شامل مقررات میوه های غیر فرآوری شده و سبزیجات برای مصرف در حالت طبیعی می باشد.به علاوه در نواحی مختلف مقررات یکپارچه تولید وجود دارد.

توسعه گواهی های کنترل کیفیت توسط مقررات کیفی گروه کاری Euro-Retailer مطرح شده که نشان دهنده اهمیت زیاد زنجیره های توزیع مواد غذایی کشاورزی در جوامع اروپایی است و روش های مناسب کشاورزی را تحت عنوان EUREP-GAP ایجاد کرده است. امروزه مفهوم GLOBAL-GAPجهانی سازی صادرات کالاهای باغبانی را ترویج داده است که در سطح جهان در حال گسترش است و وسیله لازم برای دستیابی به بازارهای خارجی است. AENOR مقررات155001-UNE برای تناسب تولید گیاهان باغبانی متناسب با نیاز زنجیره توزیع با اهداف ۱)اطمینان از حفاظت و ایمنی مصرف کننده، تولید کننده و محیط زیست ۲) مقررات استفاده از آفت کشها ۳) محدودیت استفاده از نهاده های شیمیایی ۴) اجبار به از بین بردن بقایای مختلف از راه دوستدار محیط زیست ۵) استفاده درست از نهاده ها (آب و کود) و دیگر اقدامات تکمیلی را توسعه داده است. امروزه GLOBAL-GAP مقرارت 155001-UNE را تایید و توسعه داده است. سیستم تولید یکپارچه در آندالوسیا (در اسپانیا) که توسط سازمانهای تولید آندالوسیا معرفی شده (با لوگوی تولید یکپارچه آندالوسیا) از دستورالعمل های سازمان بین المللی کنترل بیولوژیک (JOBC) در ارتباط با تکنیک های تولید و مدیریت تلفیقی آفات سبزیجات گلخانه ای پیروی می کند. به علاوه گواهی EUREP-GAP در دیگر سیستمهای اروپا وجود دارد، که ممکن است به صورت برچسب زیستی (Bio Label) نشان داده شوند که در سیستم های تولید ارگانیک استفاده می‌شود. استراتژی های متفاوت کیفیت در بازاریابی سبزیجات به وسیله معرفی سیستمهای گواهی کیفیت با هدف اطلاع رسانی به مصرف کننده و گرفتن اطمینان از او تعیین می شود، بنابراین مصرف کننده ارزش تجاری محصول را می پردازد که نتیجه آن قیمت مناسب فروش است.

چشم انداز آینده

اگر کمپانی های کشاورزی در بازارهای جهانی بقا یابند باید برای سازگاری با سناریوهای جدید و افزایش رقابت، تمرکز کمپانی های توزیع کیفیت مطابق با نیاز مصرف کننده جدید، سلامتی و امنیت غذایی از یک طرف و نیازهای اجتماعی و محیط تولید از طرف دیگر تلاش لازم را انجام دهند. این موضوع برای کمپانی های کشاورزی شامل تغییرات ساختاری و سازگاری شرکتهایشان با استراتژی های تجاری است (به ویژه افزایش اندازه از طریق راه های مختلف ملحق شدن با ادغام باکمپانی های دیگر) و همیشه چشم اندازی به روند تغییرات بازار داشته باشند.

خلاصه

  • اصلاح کلی بازاریابی فرایندی است که محصول را از مزرعه به مصرف کننده می رساند.
  • امروزه بازاریابی با توزیع اشتباه گرفته می شود، توزیع آخرین مرحله فرایند بازاریابی است.
  • ماهیت فاسد شدنی سبزیجات یک فاکتور بحرانی در فرایند بازاریابی است. تکنولوژی از برداشت (ذخیره سرد، بسته بندی کنترل شده اتمسفر) باعث حفظ کیفیت محصول و افزایش عمر مفید سبزیجات می شود.
  • استانداردسازی محصولات باغبانی بر اساس فاصله تجاری است به طوری که حضور فیزیکی کالاها برای معامله ضروری نیست.
  • کانال های تجاری مسیرهای مختلفی هستند، که در امتداد فرایند بازاریابی محصول را از تولید کننده تا مصرف کننده پوشش می دهند. همه این مسیرها جریان توزیع را تشکیل می دهند.
  • در محصولات باغبانی به دلیل ارزش افزوده بالا از مسیرهای حمل و نقل گران قیمت استفاده میشود.
  • در فرایند بازاریابی محصولات باغی هزینه انتقال در هزینه کل اهمیت زیادی دارد ویک فاکتور تعیین کننده محصولات باغی در بازارهای خارجی است.
  • امروزه کمپانی های باغبانی در سرتاسر اروپا در حال ادغام شدن، افزایش اندازه، بین المللی شدن و سهیم شدن بازار هستند.
  • عرضه سبزیجات تازه در اروپا که در طول سال انجام می شود، همراه با افزایش کیفیت، امنیت غذایی و سلامتی، و ردیابی برای مصرف کننده می باشد. این خواسته ها مشخص می کنند در فرایند بازاریابی هدف سیستمهای کیفیت محصول، اطمینان از حفاظت یا امنیت برای مصرف کننده، تولید کننده و محیط زیست است.
  • شرکت های محصولات باغبانی اگر در بازار فراینده جهانی بقا یابند، باید تلاش لازم را برای سازگاری با سناریوهای جدید بکنند (رقابت، تراکم کمپانی های توزیع، نیاز مصرف کننده).