گرم کردن محیط ریشه گیاه سبب دستیابی به محصولی با کیفیت بالاتر و زودرس می شود. کاهش دمای خاک به پائین تر از حد مطلوب، موجب کاهش رشد و گسترش ریشه، کاهش جذب آب و عناصر غذایی و خاک سرد و مرطوب باعث افزایش فعالیت موجودات ذره بینی مانند بوته میری می گردد.این اتفاق در استانهای یزد،اصفهان و شیرازکه دمای هوا در شب سرد است رخ می دهد و باعث خسارت هایی به محصول می شود.واحد کشاورزی شرکت نیلوفرآماده ارايه خدمات رایگان در این زمینه می باشد.
اگر دمای محیط ریشه در حد بهینه نگهداری شود، دمای محیط گلخانه را می توان 5-3 / ۵ درجه سانتیگراد کاهش داد؛ بنابراین با استفاده از فیلم های گلخانه ای نیلوفرپلاس با کاهش اتلاف گرما، در مصرف انرژی صرفه جویی می شود. لطفا با تیم فروش نیلوفرپلاستیک جهت انتخاب نوع نایلون متناسب با شرایط آب و هوایی منطقه خود در تماس باشید.برای دستیابی به رشد مطلوب گیاه، دمای محیط ریشه بسیار مهم تر از دمای برگ است.
برای طراحی سیستم گرمایی ریشه، نیاز به سیستم آب گرم شامل یک دیگ آب گرم، پمپ قوي، لوله ها و حسگرهای کنترل کننده دمای خاک است؛ برای این منظور می توان از لوله های پلی اتیلن، که به صورت غلطان هستند، استفاده نمود. این لوله ها باید حداقل فشار PSI100 را تحمل کنند. هر چند لوله های پلی اتیلن می توانند آب گرم ۵۵ درجه سانتیگراد را نیز منتقل کنند، اما این نوع لوله ها به آبی در دمای ۳۸ درجه سانتیگراد نیاز دارند تا دمای ۲۱-۲۴ درجه سانتیگراد را برای خاک فراهم کنند. یک سیستم برگشت آب نیز وجود دارد تا آب سرد شده را مجددا به دیگ برگرداند. برای کنترل دمای خاک، از دماسنج خاکی نیز استفاده میشود. این دماسنج در عمق ریشه دوانی گیاه (۱۵-۲۰ سانتیمتر) قرار می گیرد . لوله های دیگری نیز، از جنس فلز یا پلی وینیل کلراید (PVC) وجود دارند که برای گرم کردن بستر خاک (پاگرما) قابل استفاده هستند، اما در سطوح تجاری از لوله های (PVC) استفاده می شود.
در استان های تهران، کرمان، مشهد،تبریز برای گوجه فرنگی و خیار، که به صورت یک ردیف، داخل بستر خاکی یا به صورت کیسه ای پرورش داده می شود، یک لوله آب گرم در زیر هر ردیف قرار داده می شود. با تخمین اینکه هر متر از طول لوله PVC) (در یک ساعت می تواند kcal 5/27 گرما آزاد کند kcal/hr/m)5/27(، برای گلخانه ای به ابعاد ۱۰ × 5 / 30 متر و با ۱۰ ردیف گیاه، به kcal 8387گرما در هر ساعت نیاز است:
(kcal/hr/m8387 kcal/hr)=5/27 x (ردیف) 10 x (متر)5/30
10 درصد نیز به عنوان پرت گرمایی و عدم کارایی صددر صد سیستم گرمایی به عدد فوق اضافه می شود. محاسبات فوق بر مبنای آب ۳۸ درجه سانتیگراد انجام شده است.
برخی کارخانجات تولید کننده لوله در استانهای مختلف از جمله استان یزد، دمای لوله ها را ۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم می کنند تا انتقال گرما افزایش یابد اما ممکن است سبب بروز خسارت به ریشه برخی از گونه های گیاهی شود. یک سیستم گرمایی با قدرت Btu 40000- ۳۰۰۰۰ در ساعت، می تواند گرمای مورد نیاز را برای گرم کردن محیط ریشه گلخانه ای به مساحت ۲۸۰ – ۵۶۰ متر مربع تأمین نماید؛ البته چون این سیستم قادر به گرم کردن محیط گلخانه در شب های سرد زمستان در استان هایی مانند تبریز،ارومیه و در شمال کشور نیست، یک سیستم گرمایی دیگری نیز برای محیط گلخانه لازم است؛ بنابراین بهتر است با نصب یک سیستم گرمایی بزرگتر، برای گرم کردن محیط گلخانه و بستر خاک گلخانه از این سیستم گرمایی استفاده شود. یک شیر فلکه حساس به گرما نیز در مسیر لوله اصلی آب گرم و لوله برگشت آب سرد تعبیه می شود تا دمای ۳۸ درجه سانتیگراد را برای سیستم تأمین کند.
برای اینکه آب در طول لوله ها به صورت دائمی در حال گردش باشد، به یک پمپ نیاز است. برای لوله هایی به قطر ۱۲ میلیمتر (۲ اینچ)، سرعت جریان آب به ازای هر فوت، از حلول لوله، باید ۷ / ۵ لیتر در دقیقه باشد؛ با نصب یک ترموستات در مخزن آب سیستم، می توان دمای آب را کنترل نمود؛ فعالیت پمپ نیز به وسیله یک ترموستات الکتریکی، که در عمق ۲۰ سانتیمتری خاک نصب می شود، کنترل می گردد؛ اختلاف بین دمای خاموش و روشن شدن پمپ ۱-۲ درجه سانتیگراد است.
گرم کردن منطقه ریشه خاک تا حدودی می تواند سبب گرم شدن محیط گلخانه نیز گردد. در شب های سرد زمستان، کمتر از ۲۵٪ دمای محیط گلخانه از طریق گرمای بستر خاک تأمین می شود؛ بنابراین برای گرم کردن محیط گلخانه به انرژی کمتری نیاز خواهد بود.
نیلوفرپلاستیک اولین فروشگاه خرید اینترنتی نایلون های گلخانه ای می باشد که شما عزیزان می توانید از استان های مختلف ازجمله تبریز،اصفهان، تهران و…، بصورت مستقیم و با ارسال رایگان از سایت شرکت نیلوفرپلاستیک خرید نمایید و بامراجعه و بازدید از سایت از آخرین خدمات و نوع محصولات و کاتالوگ های شرکت مطلع شوید.