چگونه محصولات خاندان ماستروناردی پیشگام پرورش سبزیجات با تکنولوژی روز شدند

تولیدات خاندان ماستروناردی ( Mastronardi ) حقیقتا نوع نوینی از تولیدات در صنعت گلخانه ای محسوب می شوند. از زمان آغاز به کار اولین گلخانه تجاری در دهه ی 40 میلادی در آمریکای شمالی، کمپانی ماستروناردی طی بیش از 7 دهه یکی از رهبران و مبتکران صنعت گلخانه ای بوده است. با گذر زمان، چهار نسل از این خاندان رهبری این کمپانی را عهده دار شده اند. نگاه سازنده این کمپانی به فرآوری محصولات تازه در هر فصل از کشت این کمپانی را در راس یکی از تولیدکنندگان قدر صنعت گلخانه ای از نظر طعم و کیفیت محصول قرار داده است.
پاول ماستروناردی رئیس کنونی کمپانی ماستروناردی، چهارمین نسل این خاندان میراث دار رهبری این کمپانی در نوآوری های گلخانه ای می باشد.
آرماندو ماستروناردی جد پدری پاول ماستروناردی اواسط دهه ی 20 میلادی پس از مهاجرت به کانادا قطعه زمینی را در انتاریو خریداری کرد.
در دهه ی 40 میلادی پدربزرگ پاول، آقای اومبرتو ماستروناردی سفری به هلند انجام داد و دانش روز کشاورزی را با خود به آمریکای شمالی آورد. پس از این سفر بود که صنعت گلخانه داری مدرن در آمریکای شمالی آغاز به کار کرد.
اومبرتو مبتکر پیشگام در معرفی تکنولوژی های گلخانه ای از اروپا به آمریکا جهت تولید محصولات تازه بود. در اصل او اولین وارد کننده بذر خیار انگلیسی از هلند به آمریکای شمالی محسوب می شود. در سال 1954 ماستروناردی به شکل انحصاری پرورش گیاهان گلخانه ای را آغاز کرد.
پدر پاول ماستروناردی، آقای دون ماستروناردی پس از مرگ نابهنگام امبرتو، 25 سال سرپرستی کمپانی ماستروناردی را بر عهده گرفت. کمپانی ماستروناردی با خرید کمپانی Harry Becker  در دیترویات آمریکا راه را برای عرضه ی محصولاتش در بازار آمریکا  باز کرد.
دون ماستروناردی ساعت های زیادی را صرف فروش محصولات و خدمات به مشتری در دو طرف مرزهای آمریکا و کانادا کرد.
طوری که صبح ها مشغول فروش محصولات و خدمات به مشتریان در آمریکا و عصرها مشغول بررسی گلخانه هایش در کانادا بود.
پاول ماستروناردی شروع فعالیت کاری اش را از سن 10 سالگی با تولید کارتن آغاز کرد. در ابتدا مشغول خواندن رشته ی فیزیک شد ولی به علت ناتوانی در حل مسائل ریاضی به تجارت گلخانه بازگشت.
دون ماستروناردی در سال 1994 ابرسازه ی 50 هکتاری را در کانادا تاسیس کرد در آن سال این گلخانه بزرگ ترین نوع خود در آمریکای شمالی محسوب می شد.
از آن جایی که پاول مسیر پدرش را دنبال می کرد دغدغه ی مشتریان را در تولید میوه هایی با طعم بهتر و کیفیت بالاتر می دید او این بینش را از طریق دریافت پیام ها از مشتریان محصولاتش به دست آورد. به همین جهت سفری به هلند انجام داد تا بهترین رقم های بذری که طعم مناسبی را دارند بررسی کند.
اولین رقم گوجه ای که با خود به کانادا آورد با گونه های سابق متفاوت بودند این نوع, برند کمپانی ماستروناردی نام گرفت این برند کامپاری نامیده شد. این اتفاق حوالی سال 1995 روی داد و در حال حاضر برند کامپاری یکی از بهترین ارقام مصرفی گوجه در بازارهای آمریکا و کانادا محسوب می شود.
در نقل قول جالبی آقای ماستروناردی گفته اند که : من یاد گرفته ام تا زمانی که مشتری درگیر طعم محصولات شماست فروش همیشگی شما تضمین شده است و افتخار ما تولید ارقام خوش طعم خیار، گوجه، فلفل و توت فرنگی است.
تولیدات کمپانی ماستروناردی هم چنان ادامه دار می باشد بطوریکه 5000 هکتار از محصولات این کمپانی در آمریکا، کانادا و مکزیک تولید می شوند. گلخانه های کمپانی ماستروناردی مجهز به آخرین تکنولوژی های روز می باشند. برداشت اتوماتیک محصول و تجهیزات داخل گلخانه ای فوق مدرن از جمله این امکانات است. در حال حاضر بیش از 3 هزار نفر بطور مستقیم در کمپانی آقای ماستروناردی مشغول به کار هستند.
علی رغم ادامه دار بودن روند رشد کمپانی ماستروناردی تعهد این شرکت به مسائل زیست محیطی هم از اهمیت بسزایی برخوردار است. سیستم های ناودانی این گلخانه ها طوری طراحی شده اند که آب های حاصل از بارش باران در ناودانی را به سینک های مخصوص ذخیره آب هدایت می کند و پس از تصفیه سازی در جدول برنامه ریزی آبیاری از آن آب استفاده می شود.
نوارهای آبیاری مدرن جهت تنظیم مقدار آب مورد نیاز و صرفه جویی در مصرف آب از دیگر مزایای این نوع گلخانه ها است بطوریکه میزان مصرف آب گلخانه های کمپانی ماستروناردی تا ده برابر تقلیل یافته است.
در بخش بسته بندی کمپانی به جای استفاده از نایلون برای بسته بندی محصولات برای نخستین بار تکنولوژی  Top Seal  را معرفی کرد که با استفاده از ظرف های پلاستیکی صدفی شکل که ابتکار این شرکت می باشد به میزان 20 تا 25 درصد مصرف پلاستیک را کاهش داده است.
یکی از قسمت های برجسته ی این کمپانی رعایت کنوانسیون های بین المللی حمایت از مصرف کنندگان می باشد. بطوریکه تمام محصولات این شرکت کد مخصوص به خود را دارند و در هر مکانی می توان با مشاهده ی کد های مربوطه منطقه ی تولید شده محصول را ردیابی کرد. هم چنین آزمایشگاه این کمپانی جهت بررسی روزانه محصولاتشان و امن بودن محصولات ( عاری بودن از باقی مانده ی سموم ) هر روزه تست های لازم را انجام می دهند.
در سال 2003 کمپانی ماستروناردی تصمیم به اجرای پروژه ی توت فرنگی های ارگانیک با طعم متفاوت گرفت در این نوع کشت تولید محصولات عاری از سم اولویت این شرکت قرار گرفت و پس از 7 سال این پروژه در سال 2010 عملیاتی شد.

Mastronardi sunset