اگر شما یکی از شاغلان صنعت گلخانه ای هستید تکنولوژی های تولید احتمالا مفهومی آشنا برای شما باشد. صنعت گلخانه ای تمایل دارد تا با رشد روزافزون خود، میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهد.
هر روز محصولات بیشتری نسبت به سالیان قبل در گلخانه ها کشت می گردد و به تبع آن قابلیت رقابت های تجاری برای تولید محصولات با کیفیت تر و افزایش تولید از اهمیت بسزایی برخوردار می گردد.
این رقابت میدان را برای عرضه ی آخرین تکنولوژی های نوین کشاورزی باز می گذارد.

بنظر می رسد جهش های سالانه در بخش تکنولوژی های کشاورزی ،بازار و رفتار مصرفی مصرف کنندگان را تغییر داده است. شما چگونه خود را با این تغییرات سازگار می کنید ؟

آگاه بودن از آخرین تکنولوژی های روز کشاورزی بخشی از قابلیت رقابت در هر صنعتی محسوب می شود به همین جهت مهم است تا بدانيم که چه تکنولوژی هایی موجود است و چه تصمیماتی می تواند بیشترین بهره را از این دانش نصیب ما کند.

طبق بررسی های بعمل آمده توسط  Top 100 Growers  فاکتورهای زیر می تواند تعیین کننده باشند :

الف ) بهبود عملکرد 92 درصد
ب ) هزینه ی نیروهای انسانی 71 درصد
پ ) امکان حضور نیروهای انسانی 67 درصد
ت ) بهبود عملکرد و کیفیت محصول 56 درصد
ج ) توسعه ی تجهیزات گلخانه ای 38 درصد
و ) اجازه دادن به نیروهای انسانی برای کار کردن بیشتر 34 درصد

با دیدن لیست فوق تکنولوژی های گلخانه ای سه گانه که جهت افزایش تولید به ذهن  متبادر می شود موارد ذیل می باشند :

1 ) تکنولوژی های اتوماتیک یا خودکار

یکی از متداول ترین روش ها برای پشتیبانی از صنعت گلخانه ای تکنولوژی های خودکار است. برای اکثریت افراد آشنا با تکنولوژی های گلخانه ای هدف نهایی استفاده از این نوع تکنولوژی ها در تمام بخش های کشاورزی می باشد.
تکنولوژی های خودکار فرصت های بلند مدت بی نظیری را در اختیار گلخانه داران قرار می دهد.
این فرصت ها بسته به این که در چه بخشی مورد استفاده قرار گیرند متفاوت می باشند اگرچه کاهش هزینه ی  نیروهای انسانی یکی از مزیت های این تکنیک به شمار می آید.

تکنولوژی های خودکار متداول عبارتند از :

الف ) سیستم های کشت : خودکار کردن تمام پروسه کشت با استفاده از روبات ها میزان افزایش تولید و کیفیت محصول را افزایش می دهد.
ب ) تکنولوژی های نوین آبیاری : با ردیابی کردن سطح رطوبت و برنامه ریزی های لازم جهت آبیاری از هدررفت آب به میزان بالایی جلوگیری به عمل می آید.
پ ) سیستم های بسته بندی : خودکار کردن پروسه برداشت امکان تازه رسی محصولات را برای مصرف کنندگان خرده و انبار داران فراهم کرده است.

2 ) ردیابی با دوربین

این تکنولوژی کمک قابل توجهی به کشاورزان برای نظارت کامل بر روی گیاهان فراهم کرده است. به راحتی می توان به جای قدم زدن در گلخانه و رصد کردن تک تک گیاهان، دوربین های چشم پرنده ای را برای اسکن کردن لحظه به لحظه ی گیاهان وارد گلخانه کرد.

دوربین ها می توانند موارد زیر را گزارش دهند :

الف ) تغییر رنگ گیاه
ب ) آلودگی به آفات و بیماری ها
پ ) تنش های گیاهی
ت ) رشد گیاه
ج ) نظارت بر میزان گل دهی

این تکنولوژی مخصوصا در گلخانه های گوجه روز به روز بر محبوبیتش اضافه می شود. این تکنولوژی نسبتا نوین می باشد و متناسب با گیاه از نرم افزارهای متفاوتی برای ردیابی استفاده می گردد.

3 ) تکنولوژی LED

تکنولوژی نورهای LED  احتمالا به روزترین تکنولوژی در صنعت گلخانه ای به حساب آید. نورهای LED  میزان مصرف انرژی را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش می دهند و با تامین نور لازم برای هر گیاه میزان عملکرد محصول را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می دهند.
این تکنولوژی امکان کشت هر محصول در هر زمان از سال را فراهم کرده است .
تکنولوژی ها فرصت های بی شماری را برای بهبود عملکرد و کاهش هزینه ها در اختیار شاغلان صنعت گلخانه ای قرار می دهد. آگاه بودن از این تکنولوژی ها بخش مهمی از بازار رقابتی این صنعت پردرآمد محسوب می شود.